мотивації кожного учасника до реалізації конкретних дій;
мобілізації для прийняття особистого рішення, вироблення особистої позиції щодо участі у розв’язанні проблеми.
Етапи:
Вступ:
проголошення цілі, методики методу;
презентація проблеми у вигляді стверджувального речення;
розподіл учасників на 3‐4 групи (по 4‐6 осіб). Кожна група повинна сидіти за
окремим столом;
Визначення проблеми та аналіз причин (10 хв.):
групи здійснюють аналіз причин шляхом відповіді на запитання «Чому так є?»;
визначені та сформульовані причини записуються на смужках паперу одного кольору (1 причина – 1 смужка);
смужка наклеюються одна під одною на великому аркуші паперу з написом «ПРИЧИНИ»;
представник від групи презентує результати аналізу причин;
Пошук розв’язків:
спираючись на визначені причини групи здійснюють пошук розв’язків шляхом відповіді на запитання «Що треба зробити, щоб усунути причину»;
визначені та сформульовані розв’язки записуються на смужках паперу іншого кольору (1 розв’язок – 1 смужка);
для однієї причини група може запропонувати й кілька розв’язків;
смужка наклеюються одна під одною на великому аркуші паперу з написом «РОЗВ’ЯЗКИ» напроти відповідної причини;
представник від групи презентує результати аналізу причин.
Індивідуалізація дій:
кожний учасник самостійно, спираючись на запропоновані розв’язки, визначає конкретні власні дії для реалізації розв’язку шляхом відповіді на запитання «Що я зроблю, щоб сприяти розв’язку проблеми»;
визначені та сформульовані індивідуальні дії (2-3 дії на учасника, період реалізації дій 3-6 місяців) записуються на смужках паперу іншого кольору (1 дія – 1 смужка);
смужки розміщуються горизонтально на великому аркуші паперу з написом «ДІЇ» напроти відповідного розв’язку;
ідеї, що повторюються розміщуються одна під одною.
Опрацювання ідей:
учасники презентують особисті ідеї у межах групи;
кожному учаснику видається 4 відмітки (дві червоні та дві сині);
учасники оцінюють ідеї один одного та визначають ті з них, які виконають обов’язково (відмітка червоного кольору) та ті, які постараються виконати (відмітка синього кольору).
Учасники не обирають свої ідеї;
Підсумок:
представники груп оголошують зобов’язання, які були найчастіше обрані учасниками;
ведучий підсумовує, роблячи наголос на важливості реалізації дій для розв’язання проблеми.
Рекомендується:
обирати проблему, що безпосередньо стосується учасників, та вважається, що проблема не має розв’язку або розв’язок проблеми знаходиться поза можливостями впливу учасників;
формулювання проблеми повинно відповідати загальноприйнятим переконанням;
використовувати метод у групі, де учасники добре знають один одного, серйозно відносяться до проблеми та відчувають взаємну довіру;
робити особливий наголос на те, що власні зобов’язання мають бути фактичними, а не формальними;
при реалізації методу концентруватися на змісті проблеми, а не на загальному вигляді «килимка»;
використовувати метод на кінцевій фазі тренінгу для з’ясування конкретних дій учасників після тренінгу для впровадження його результатів у професійну діяльність.
Необхідні матеріали:
папір А4 трьох кольорів (30-40 штук кожного кольору);
великі аркуші паперу (для фліпчарту);
клей-олівець (1-2 на кожну групу);
наклейки червоного і синього кольору (по 2 для кожного учасника);