Метод «Килимок ідей»
- Мета – розв’язання реальної проблеми.
- Час – 90 хв.
Сприяє:
- зміні реальної ситуації;
- мотивації кожного учасника до реалізації конкретних дій;
- мобілізації для прийняття особистого рішення, вироблення особистої позиції щодо участі у розв’язанні проблеми.
Етапи:
Вступ:
- проголошення цілі, методики методу;
- презентація проблеми у вигляді стверджувального речення;
- розподіл учасників на 3‐4 групи (по 4‐6 осіб). Кожна група повинна сидіти за
- окремим столом;
Визначення проблеми та аналіз причин (10 хв.):
- групи здійснюють аналіз причин шляхом відповіді на запитання «Чому так є?»;
- визначені та сформульовані причини записуються на смужках паперу одного кольору (1 причина – 1 смужка);
- смужка наклеюються одна під одною на великому аркуші паперу з написом «ПРИЧИНИ»;
- представник від групи презентує результати аналізу причин;
Пошук розв’язків:
- спираючись на визначені причини групи здійснюють пошук розв’язків шляхом відповіді на запитання «Що треба зробити, щоб усунути причину»;
- визначені та сформульовані розв’язки записуються на смужках паперу іншого кольору (1 розв’язок – 1 смужка);
- для однієї причини група може запропонувати й кілька розв’язків;
- смужка наклеюються одна під одною на великому аркуші паперу з написом «РОЗВ’ЯЗКИ» напроти відповідної причини;
- представник від групи презентує результати аналізу причин.
Індивідуалізація дій:
- кожний учасник самостійно, спираючись на запропоновані розв’язки, визначає конкретні власні дії для реалізації розв’язку шляхом відповіді на запитання «Що я зроблю, щоб сприяти розв’язку проблеми»;
- визначені та сформульовані індивідуальні дії (2-3 дії на учасника, період реалізації дій 3-6 місяців) записуються на смужках паперу іншого кольору (1 дія – 1 смужка);
- смужки розміщуються горизонтально на великому аркуші паперу з написом «ДІЇ» напроти відповідного розв’язку;
- ідеї, що повторюються розміщуються одна під одною.
Опрацювання ідей:
- учасники презентують особисті ідеї у межах групи;
- кожному учаснику видається 4 відмітки (дві червоні та дві сині);
- учасники оцінюють ідеї один одного та визначають ті з них, які виконають обов’язково (відмітка червоного кольору) та ті, які постараються виконати (відмітка синього кольору).
- Учасники не обирають свої ідеї;
Підсумок:
- представники груп оголошують зобов’язання, які були найчастіше обрані учасниками;
- ведучий підсумовує, роблячи наголос на важливості реалізації дій для розв’язання проблеми.
Рекомендується:
- обирати проблему, що безпосередньо стосується учасників, та вважається, що проблема не має розв’язку або розв’язок проблеми знаходиться поза можливостями впливу учасників;
- формулювання проблеми повинно відповідати загальноприйнятим переконанням;
- використовувати метод у групі, де учасники добре знають один одного, серйозно відносяться до проблеми та відчувають взаємну довіру;
- робити особливий наголос на те, що власні зобов’язання мають бути фактичними, а не формальними;
- при реалізації методу концентруватися на змісті проблеми, а не на загальному вигляді «килимка»;
- використовувати метод на кінцевій фазі тренінгу для з’ясування конкретних дій учасників після тренінгу для впровадження його результатів у професійну діяльність.
Необхідні матеріали:
- папір А4 трьох кольорів (30-40 штук кожного кольору);
- великі аркуші паперу (для фліпчарту);
- клей-олівець (1-2 на кожну групу);
- наклейки червоного і синього кольору (по 2 для кожного учасника);
- слайд з формулюванням проблеми;
- слайд з етапами роботи.